H&M on suomalaisten suosiossa

Suomalaiset kuluttajat ostavat paljon vaatteita netistä. Nettikaupasta ostaminen koetaan helpommaksi ja edullisemmaksi kuin kaupoissa kierteleminen. Se onkin totta, sillä nettikauppaan voi lähteä ostoksille koska tahansa. Omalla kotisohvalla vaatteiden vertaileminen on helpompaa kuin kaupassa. Kun tähän päälle lisätään vielä se, että useimmiten nettikaupoissa voi suorittaa palautuksen ja vaihdon ilmaiseksi, on kyseessä täydellinen paketti.

Nettikauppojen kohdalla suomalaiset suosivat eniten suuria ketjuliikkeitä. Niillä on myös varsinaisia kivijalkamyymälöitä, joista nettikauppojen tilaukset voi halutessaan noutaa. Ketjuliikkeiden ajatellaan tuottavan hyvällä hinta-laatusuhteella varustettuja vaatteita. Ne kestävät aikaa riittävän pitkään ja näyttävät hyvältä kaudesta toiseen. Klassiset ja ajattomat tuotteet kestävätkin hyvin trendejä. Suomalaiset ostavat kaikista mieluiten juuri tällaisia ajattomia vaatekappaleita.

H&M:n verkkokaupasta tilaaminen

Yksi suosituimmista verkkokaupoista on H&M. Alkuun se veti suomalaisia puoleensa perinteisten myymälöiden muodossa, mutta verkkokauppojen yleistyessä myös H&M alkoi myymään tuotteitaan myös verkossa. Verkkokaupan myynti lähti heti alusta alkaen ennätysmäiseen nousuun, eikä sen tahti ole laantunut. Nykyään verkkokaupalla menee itse asiassa paremmin kuin koskaan ennen. Suomalaiset ostavat suurimman osan vaatteista netistä ja usein ensimmäisenä valintana on juurikin H&M.

Tämä ruotsalainen merkki tunnetaan siitä, että se seuraa trendejä ja valmistaa samalla myös ajattomia tuotteita. Kun puhutaan syksyn ja talven 2020 trendeistä, puhutaan väreistä ja kimalluksesta. H&M:n tuotteilta löytyy kaikkea tätä. Sen lisäksi valikoimassa on kuitenkin paljon perusvaatteita, jotka sopivat esimerkiksi työhön kuin työhön. Tällainen sekoitus erilaisia tuotteita on suomalaisten mieleen. Kun verkkokaupasta saa vielä kaiken tarvittavan aina alusasuista kenkiin, ei kuluttajalla ole syytä vaihtaa merkkiä mihinkään muuhun.

Toki H&M on saanut myös kritiikkiä. Sen vaatteiden ajatellaan olevan niin sanottua kertakäyttömuotia. Tämä tarkoittaa siis sitä, että tuotteita ei joidenkin mukaan voi käyttää pitkiä aikoja. Sen lisäksi myös ompelijoiden työoloja on moitittu. H&M:n vaatteet valmistetaan nimittäin Bangladeshissa tai muissa halpatyövoimaa käyttävissä maissa. Jotkut kuluttajat eivät halua valita vaatteita, joiden valmistajien työolot eivät ole kunnossa. H&M on kuitenkin vastannut kritiikkiin ja pyrkii olemaan jatkossa tarkempi työntekijöiden ja heidän työskentelyolosuhteidensa suhteen.